Міжнародний продакшн AMO Pictures представив результати дослідження «Індустрія у фокусі: гроші за кадром». У працівників медіа найбільш згадувана проблема — низькі заробітні плати. Телебачення та медіахолдинги найбільше відчувають кризу медіаринку, яку посилила пандемія коронавірусу та війна. У цьому матеріалі переповідаємо ключові висновки, повне дослідження дивіться за покликанням.
Методологія дослідження
Онлайн-анкети заповнили 476 респондентів. Опитування покрило 30 позицій у сферах:
Пре-продакшн:
- асистент художника постановника;
- асистент продюсера (реклама);
- копірайтер;
- сценарист (кіносеріальний);
- сценарист (реклама, маркетинг, короткі формати);
- генеральний продюсер.
Продакшн:
- відеограф;
- другий режисер, 1st AD;
- звукорежисер майданчику (звукооператор);
- звукорежисер (супервайзер майданчика);
- костюмер, стиліст;
- лінійний продюсер;
- локейшен менеджер (реклама);
- оператор;
- рродюсер;
- продакшн менеджер;
- режисер;
- спеціаліст з освітлення;
- художник-постановник;
- художник-гример (реклама).
Постпродакшн:
- виконавчий продюсер;
- звукорежисер постпродакшену (sound mixer);
- креативний продюсер;
- колорист;
- композитор;
- музичний редактор;
- продюсер постпродакшену;
- режисер монтажу;
- саунд дизайнер;
- VFX (візуальні ефекти).
Найбільше опитаних представляли сферу кіносеріального виробництва.
Дослідження виявило значні відмінності в зарплатних стандартах між галузями й ситуацію на ринку праці після 24 лютого, а також відсутність відповідних умов праці та бенефітів.
Які типи працевлаштування?
Більшість респондентів (42 %) працюють як ФОПи або за контрактом.
26 % зазначили, що їхні роботодавці не надають жодних додаткових переваг на додаток до зарплати. Дехто отримує техніку для роботи, а також оплату податків, страхування та лікарняних.
Також більшість респондентів любить свою роботу, оцінюючи її на 4.47 з 5 балів.
Скільки платять?
Середня зарплата в продакшн-індустрії на сьогодні становить:
- диджитал (фахівці, які працюють із YouTube, META, TikTok, Snapchat) — $1200;
- кіносеріальне виробництво — $1100;
- реклама, маркетинг — $1000;
- ТБ, медіахолдинги — $700.
Половина респондентів отримує зарплату в гривні, 43 % — в доларах.
З окремих порівняльних графіків видно, що працівники, що працюють на продакшнах телеканалів і медіахолдингів, заробляють набагато менше, ніж могли би в рекламі, кіно чи диджитал-галузі. Утім, різниця варіюється між професіями.
Дослідження показує, що заробітна плата зростає разом зі збільшенням досвіду роботи. Тренд спостерігається в усіх сферах, де є значна різниця в оплаті між молодшими та досвідченішими спеціалістами. Це особливо видно у кіносеріальному виробництві, де різниця в оплаті може сягати 1000 %.
Скільки працівників втратили роботу?
Після початку повномасштабного вторгнення 18 % респонтентів зазначили, що втратила роботу.
Також 77 % респондентiв не влаштовують дохід та умови праці на ринку. Ця статистика може вказувати на нестабільність у галузі.
Які проблеми індустрії?
Учасники опитування назвали понад 456 проблем індустрії, серед яких найбільш критичні:
- низькі зарплати;
- демпінг ринку;
- відсутність профспілок та проєктів;
- контроль ринку.
Диджитал потерпає від демпінгу на ринку та маніпуляцій із боку роботодавця: від високого порогу входу в нішу та низьких зарплат до скорочень і реструктуризацій проєктів.
Проти інших груп найбільше представників реклами й маркетингу не змогли назвати проблеми галузі чи сказали, що їх немає взагалі. Однак інші проблеми схожі: низькі бюджети та глобальна криза, що зі свого боку впливає на заробітні плати, а також запит на контроль ринку та створення спілок чи органів, що допомагатимуть розв’язувати проблеми.
У медіа й ТБ найбільш згадувана проблема — низькі заробітні плати. Водночас телебачення та медіахолдинги найбільше відчувають кризу медіаринку, яку спровокувала війна та пандемія. Крім цього, статистика показує, що респондентів також турбують умови праці: майже 25 % зі згаданих проблем стосуються саме цього блоку.