TOPO повідомляє дітям про актуальні події за допомогою коміксів.

Як розповідати дітям новини через комікси. Кейс французького журналу TOPO

П’ятниця, 17 Листопада, 2023

Кейси й рішення, Продукт

Марина Кулініч

Багато людей вважають, що діти не стежать за новинами. Проте редакція французького журналу TOPO переконана: необхідно знайти спосіб їх зацікавити. 

Видання повідомляє дітям про актуальні події за допомогою коміксів. З 2016 року кількість передплатників журналу досягла 5000. Reuters Institute розповів про те, як TOPO виник, працює й отримує прибуток.

Про журнал

TOPO запустили 2016 року в Парижі як «молодшу сестру» щоквартального La Revue Dessinée, який у форматі графічного роману розповідає новини дорослим. Натомість основна аудиторія TOPO — підлітки 13-15 років. Нові випуски журналу виходять що два місяці та складаються зі 144 сторінок кольорових коміксів. TOPO охоплює безліч тем: від міжнародної політики до науки та попкультури. Також журнал публікує матеріали з питань, особливо актуальних для дітей і підлітків, як-от статеве дозрівання. Одна з головних редакторок TOPO Ловренс Фреде зауважує, що комікси дають час і простір, аби створити контекст, потрібний юним читачам для кожної історії. Також журнал часто подає інформацію в ігровому форматі.

Як працює TOPO?

Попри масштаби, над TOPO працює невелика команда. Ловренс Фреде друкує видання, а ще один головний редактор, Томас Каден, — пише графічні романи. Також журнал має художнього керівника, графічного дизайнера, двох фактчекерів, менеджера спільноти та колег із комерційних і виробничих питань, які паралельно працюють у La Revue Dessinée. Крім того, Фреде та Каден наймають журналістів і художників-карикатуристів на фрилансі.

Редактори приділяють особливу увагу потребам своєї аудиторії під час замовлення та редагування статей, адже діти мають геть інші орієнтири порівняно з дорослими. Читачі TOPO могли не застати теракту 11 вересня 2001 року та не знати, хто така Катрін Деньов (французька співачка й акторка, — ред.), тому редакція намагається поставити себе на їхнє місце.

Також важливим є спосіб подачі матеріалів. Фреде зізнається, що не хоче робити винятково позитивні новини та прикрашати їх для дітей. Водночас редакція несе відповідальність за те, щоб не пригнічувати дітей своїми текстами. Використовуючи малюнки та підписи у коміксах, замість фотографій і довгих текстів, журнал може висвітлювати складні теми захопливо, а не нудно та страшно.

«Наприклад, ми зробили матеріал про те, як підлітки в Саудівській Аравії намагаються фліртувати одне з одним попри соціальні обмеження. Деякі з цих свідчень були дуже сумними. Проте завдяки формату графічного роману ми розповіли їх легше, навіть трохи із гумором, не змінюючи їхнього змісту та зберігаючи цитати дослівно»

Ловренс Фреде

Нещодавно TOPO писав про цензуру журналістів у РФ, а також про те, як бренди за допомогою логотипів зацікавлюють молодих споживачів, як кліматична криза загрожує острівним державам і чому підлітки зазвичай мають неприємний запах тіла.

Як заробляє TOPO?

Нині журнал має приблизно 5000 передплатників, 1500 із них — школи та бібліотеки. Також TOPO продають у книгарнях і книжкових кіосках Франції, Швейцарії та Бельгії за 14,90 євро. Журнал має вдвічі більше передплатників і покупців за La Revue Dessinée, який існує вдвічі довше. Обидва журнали доступні у PDF-версії, але популярніші саме друковані видання. Надалі редакції хотіли б зробити їх зручними для читання з телефонів, але для цього необхідно переробляти макет кожного коміксу й витратити чимало коштів. 

TOPO та La Revue Dessinée не публікують рекламу, щоб залишатися незалежними, й отримують кошти від читачів. La Revue Dessinée також має 15 000 євро державної субсидії на рік. Обидва журнали спільно опублікували низку повнометражних графічних романів у партнерстві з видавництвами, що теж приносить прибуток. Серед них — бестселер про токсичний вплив зелених водоростей і детективи у співпраці Mediapart (французьке видання, відоме своїми розслідуваннями, — ред.). 2021 року обидва журнали заробили 2,5 млн євро за рік, із яких 800 000 євро — прибуток TOPO. Оскільки цільова аудиторія видання дорослішає, її складніше утримувати. Водночас редакція TOPO зауважує, що читачі іноді міняють передплату на La Revue Dessinée. 

Донедавна журнал виходив на беззбитковість, але через зростання вартості виробництва протягом останнього року працювати стало важче. Надалі TOPO планує зосередитися на інституційній передплаті, яка може забезпечити стабільний дохід і більшу аудиторію завдяки школам і бібліотекам.

«В ідеалі наша мета полягала б у тому, щоб 8000 шкіл у всій Франції передплатили журнал. Це те, над чим ми зараз працюємо. Це потребує часу, тому що ми дуже маленька команда, але я вважаю, що є величезний простір для зростання»

Ловренс Фреде.

журнал | Франція