Як працюватиме мінімедіа «Зорепад Релізів» від «Лірум»

Спрощений шлях до музики. Як працюватиме мінімедіа «Зорепад Релізів» від «Лірум»

Вівторок, 1 Жовтня, 2024

Кейси й рішення, Продукт

Дар'я Свистуха

У вересні 2024 року медіа про нову українську культуру «Лірум» запустило дочірній, але водночас незалежний від основної редакції, проєкт «Зорепад Релізів». У Telegram-каналі авдиторія дізнаватиметься про вихід нових українських кліпів. Назва проєкту співзвучна з офлайн-івентами «Лірум» і київського бару Squat17b, під час яких раз на місяць обговорюють кліпи.

Для фільтрування релізів, щоби трохи відійти від смаків редакції та розширити вибірку артистів, адмініструвати канал найняли нову людину.

Як функціонуватиме «Зорепад Релізів», за якими критеріями добиратимуть контент і загалом із чого це все почалося, «Медіамейкеру» розповів засновник і головний редактор видання «Лірум» Олексій Бондаренко.

Народження й еволюція «Лірум» 

Олексій Бондаренко заснував «Лірум» 2012 року разом зі своїм другом Павлом. Цей студентський проєкт, присвячений українській музичній сфері, створили без жодного фінансування. Поступово проєкт розрісся в повноцінне медіа з професійною командою. Цьому сприяла поява спонсора: квитковий оператор karabas.com почав підтримувати редакцію. Потім медійникам вдалося залучити грантове фінансування на свої витрати.

Олексій Бондаренко зазначає, що з часом їм стало тісно в межах музики, тому редакція почала писати нову українську культуру, а саме музику, кіно й літературу.

Команда видання: зліва направо — редакторка соцмереж Женя Лєтова, директорка видання Настя Денеж, музична оглядочка Лєра Зданевич, редакторка новин Марічка Максимець. Внизу — головний редактор Олексій Бондаренко та його заступниця Яна Ільків. Фото: Оля Закревська.

Нині команда переформатовує свою роботу, щоби зменшити новини та збільшити кількість аналітичного контенту. На сайті постійно з’являються рецензії, добірки, інтерв’ю, аналітика, статті тощо.

«Я не готовий переходити в формат виключно великих аналітичних статей, тому що, як мені здається, це вбиває медіа. Водночас хочемо відійти від новинного формату, залишити тільки ті новини, які нам здаються принципово важливими. І більше сконцентруватися на публіцистиці. Можливо, спертися на якісь відеоформати», — пояснює нинішню концепцію роботи «Лірум» Олексій Бондаренко.

Головний редактор видання Олексій Бондаренко. Фото: Оля Закревська

Читайте також: Без хейту, але з аргументами. Про що та для кого пишуть театральні, музичні й кінокритики в Україні

З чого почався «Зорепад релізів»

2023 року редакція запустила новий офлайн-формат — івент у Squat «Зорепад релізів». Редакція збиралася разом та обговорювала кліпи артистів. 

«У “Сквоті” в Києві ми збираємося в перший понеділок місяця й дивимося українські кліпи. Я сиджу на сцені й показую якісь фрагменти кліпів, ми їх обговорюємо. До нас приходять гості та презентують свої роботи. За цей час у нас були Христина Соловій, TVORCHI та багато інших», — розповідає Бондаренко. 

Редакція на «Зорепаді релізів». Фото: Оля Закревська

Назва проєкту з’явилася доволі давно — головред вигадав її разом із колишньою заступницею Катериною Ятель. Ідея виникла з однойменної рубрики, в якій редакція збирала добірку старих релізів. Вони хотіли поєднувати старі естрадні слова із сучасними, так з’явилася та прижилася ідея «Зорепаду релізів».

На щомісячні заходи вхід безплатний, також редакція збирає донати на підтримку Сил оборони України. У середньому виходить до 25 000 грн за подію.

Фото: Оля Закревська

Івенти, які тривають протягом року, надихнули редакцію зробити один підсумковий «Зорепад Релізів» із врученням премії «Золота Зоря Лірум». Це редакційна премія, а отже список номінантів, а також визначення переможців робить редакція.

«Цьогорічна премія відбулася в Українському Домі, ми вручили її не тільки молодим артистам. До речі, на врученні замість Клавдії Петрівни вийшла Маша Кондратенко [що спричинило тривалі дискусії в мережі, чи не є обидві артистки однією особою, аж поки на концерті в серпні 2023 року перша не розкрилася як Соломія Опришко, — ред.].  Премія — це важко, тому що там дуже багато нюансів. По-перше, домовитися із залом, із гостями щодо їхньої присутності. Але в нас вже є напрацьована методологія проведення премії. По-друге, по бюджету це теж доволі відчутно», — говорить головред.

Редакція на нагородженні премії «Золота Зоря Лірум». Фото: Оля Закревська.

У лютому 2024 року за «Золотою Зорею Лірум» на сцену підіймалися Курган & Agregat, Dantes, дует Антона Слєпакова й Андрія Соколова «warнякання» та інші.

«Це все дуже прикольні, яскраві представники своїх напрямів. Така була хуліганська ідея, але вона ніби склалася», — каже Бондаренко.

Нагородження Курган & Agregat. Фото: Оля Закревська.

Редакція вже продумує наступну премію — із жовтня почнеться активний пошук спонсорів для організації івенту.

Редакція під час премії «Золота Зоря Лірум». Фото: Оля Закревська.

Прийти до читачів у Telegram

Команда вибрала Telegram для запуску мінімедіа як найбільш зручний формат отримання інформації. Олексій Бондаренко зазначає, що люди все рідше заходять на сайт читати новини, тому медійники намагаються «прокачувати» авдиторію соцмереж. За його словами, якщо для великого інтерв’ю чи статті ще є шанс, що читач перейде за покликанням на сайт, то на новини про реліз кліпу — точно ні. Тому в редакції виникла ідея подавати їх у Telegram-каналі.

«Це медіа, в якому можуть бути лінки на якісь додаткові матеріали, не прив’язане до «Лірум», тобто це може бути лінк на наш сайт, а можуть і лінки на «Слуху», The Village, чи якесь закордонне медіа. Мені не принципово, щоб читачі йшли до «Лірум». Мені принципово, щоби читач бачив простий шлях — перейти й подивитися сам контент, кліп або альбом», — пояснює Бондаренко.

Головред зазначає, що контент на «Зорепаді релізів» — це не суха подача пресрелізу, а контекстуальна публікація. Для кожного посту медійники намагаються дослідити глибинні сенси кліпу чи навести додаткові факти.

Наприклад, в одному із постів на «Зорепаді релізів» йдеться про дебютний альбом Максима Тощо «Косметика», медійники відмічають його наповненість семплами з упізнаваних мультиків й мемів із фірмовим химерним стилем виконавця. Описуючи новий альбом OTOY «8 роздумів» згадують, що на його створення виконавцю знадобилося сім місяців, а також він використав аранжування музиканта з Лондону Remdolla. Також на каналі можна знайти згадки про цікаві місця, де українські співаки знімали свої кліпи, наприклад, дії кліпу Monatik на пісню «Назавжди» відбуваються у Будинку Мороза.  

Редакція не має страхів щодо ведення Telegram і можливих пов’язаних проблем. Олексій Бондаренко жартує, що їм не страшно, що ФСБ почитає про українські релізи.

«Ми розповідаємо про українські релізи, намагаємося це робити там, де авдиторії це легше споживати. Чи це теоретично впливає на те, що більше людей зареєструється в Telegram через нас? Це було б дуже амбітно з нашого боку так заявляти. Ми просто йдемо туди, де наші читачі», — говорить засновник «Лірум».

Коли ти тікаєш від читача на складніші платформи, то граєш проти самого себе. 

Загалом Олексій Бондаренко відзначає, що «Зорепад релізів» може стати помічним одразу в трьох напрямах:

На функціонування каналу, точніше зарплатню для його редакторки, LiRoom виділив невелику суму зі свого грантового фінансування.

Як створюється контент

За канал відповідає окрема людина, редакція довірила це медійниці-початківиці Настя Грунтківська. Олексій Бондаренко долучається до відбору контенту, інколи також це робить випускова редакторка, чи новинарка видання ділиться новинами.

«Каналом займається вчорашня студентка, яка має невеликий досвід у журналістиці. Вона працювала на “Суспільному” у своєму регіоні. І от зараз шукала роботу, і нам її порадили. З тими бюджетами, які в нас є, брати готових суперпрофесіоналів неможливо. Навпаки, я доволі багато людей виростив у команді, і вони потім переходили в інші медіа або залишалися у нас. Наприклад, так до нас прийшла Настя Денеж майже без досвіду в журналістиці й доросла до директорки видання, — говорить Олексій Бондаренко.

За словами Бондаренка, на каналі буде менше фільтрації по смаках редакції й ширша вибірка виконавців. Саме тому його редагування довірили людині не зі штату, щоб вона випрацьовувала трошки інший погляд.

«“Лірум” має певний напрям, артистів-улюбленців, жанри музики, які нам подобаються більше чи менше. Воно все ж таки медіа, яке починалося з інді-сцени, і в цьому напрямі ми намагаємося і залишатися. Тобто нам ближче інді, альтернатива, або принаймні щось в цьому дусі. “Зорепад релізів” буде набагато попсовішим. За місяць збираємо понад 300 кліпів, але не ставимо кожен із них. Публікуємо щось помітне, принаймні на рівні індустрії, якщо це важливо для естради, якщо це має хороші перегляди на YouTube», — пояснює відбір контенту Бондаренко.

«Зорепад релізів» публікує пости про вихід альбомів та кліпів вже достатньо відомих на українській сцені виконавців як Monatik, DOROFEEVA, гуртів «Антитіла» й «Океан Ельзи», так і виконавців, які тільки розпочинають свій шлях на сцені, наприклад SadSvit та Dо Sliz.

«Зорепад Релізів» хоч і є інформаційним проєктом, але стиль подачі тут розмовний. Довжина постів — до трьох абзаців, щоб читач отримав основну інформацію: хто, коли, що, навіщо і чому.

«У нас є певний план і певне бачення. А далі дивитимемося по кожному конкретному релізу, і з часом воно якось випрацюється».

Серед редакційних табу — російська й російськомовна музика, а також зашкварні неоднозначні артисти.

«Ми нещодавно поставили реліз Вєри Брєжнєвої, але мені здається, що в нашому описі до цього релізу дуже чітко написане наше ставлення до цього релізу і до її творчості загалом. Тому тут треба чітко розділяти підтримку й інформування про те, що це за люди», — каже Бондаренко.

На зв’язку із читачами

«Лірум» має власну спільноту, яка активно комунікує та обговорює релізи в окремому чаті із редакцією. Бондаренко ділиться, що не хоче цю авдиторію спеціально переправляти в «Зорепед релізів», адже це вже сформована спільнота меломанів, які комфортно комунікують між собою. 

Ширша авдиторія — люди, яких цікавить українська культура. Також це музиканти, менеджери, продюсери, піарники.

На каналі «Зорепад релізів» є чат-бот, куди читачі й піарники надсилають релізи. А потім вже редакція переглядає, які з них підійдуть для публікації. Також для запуску нових форматів періодично збирають фідбек у читачів, щоб зрозуміти, що саме подобається авдиторії, а що — ні.

«Те, що люди кажуть, що вони хочуть читати, насправді вони не читають. І навпаки. Бо якби те, що люди хочуть читати, вони дійсно читали, то рецензії й аналітичні статті, інтерв’ю набирали б мільйони переглядів. А по факту мільйони переглядів набирають якісь скандальні матеріали про сварки артиста дружиною», — говорить Бондаренко.

Як розвиватиметься проєкт

Олексій Бондаренко розповідає, що в його планах заробляти на мінімедіа «Зорепад релізів», щоб мати змогу розширити команду та зробити її самоокупною. Але й водночас релізи не мають виглядати рекламно й видалятися в потоці, а бути цікавими авдиторії.

У планах — партнерські матеріали, добірки, а загалом Бондаренко дивитиметься на запити авдиторії. 

На першому етапі в «Зорепаді релізів» поставили за ціль дорости до 10 000 підписників, станом на 30 вересня на каналі налічується 416 підписників. Для просування не використовуються платні способи, поки що його поширюють серед друзів або планують запартнеритися з іншими каналами.

«Найважливіше для мене зараз — набрати живу авдиторію. В ідеалі хочеться, щоб “Зорепад релізів” міг генерувати авдиторії теми для розмов на кухні про те, хто з артистів що випускає», — розповідає медійник.

Серед інших цілей — запуск сторінки «Зорепаду» в Instagram.

«Зорепад Релізів» | Telegram | журналісти | культура журналістика | Лірум | музична журналістика | соцмережі | українські медіа