Платні підписки на стримінгові сервіси, ймовірно, сягнули стелі й навряд чи набиратимуть більших масштабів. Сьогодні на екрани домогосподарств прийшли FAST-канали, які дуже нагадують традиційне телебачення. Один із таких каналів запустило The Washington Post — друге у світі текстове видання, яке перейшло на підтримуване рекламою безплатне мовлення. За даними дослідників, за останніх три роки ці канали зрости удвадцятеро. Розповідаємо, що це таке та чому FAST збирає таку велику аудиторію.
Washington Post Television
На початку травня видання The Washington Post розпочало трансляцію на каналі FAST, розміщеному на потоковому сервісі Amazon Freevee. FAST — це безплатне потокове телебачення з рекламою. Безплатно — ключове слово, яке відрізняє FAST-відео від таких сервісів, як Netflix, що потребують підписки для перегляду контенту.
Назва служби The Washington Post — Washington Post Television. Компанія каже, що це буде «преміальний безплатний потоковий сервіс (…) доступний 24 години, сім днів на тиждень». Канал доступний на платформі Amazon FAST — Freevee. Технічну підтримку та допомогу в монетизації забезпечує сервіс потокових технологій Amagi.
Видання повідомляє, що на каналі проводитимуть «дискусії з провідними світовими лідерами бізнесу, діячами індустрії розваг і авторами в межах Washington Post Live — платформи редакції для живої журналістики».
Крім The Washington Post, єдине інформаційне видання, найперше сконцентроване на текстах, яке запустило канал FAST — The Guardian. Медіа створило свій канал на платформі Rakuten TV у березні 2022 року й далі транслює контент.
Читайте також: Крок вліво, крок вправо: як YouTube рекомендує відео та чи правдиві теорії про ідеологічно заангажовані алгоритми
Що таке FAST
Безплатні потокові канали можуть бути як на вимогу (також на замовлення чи за запитом), так і лінійними. Перші включають також безплатні версії сервісу потокового передавання на вимогу на кшталт британського громадського каналу Channel 4 чи онлайн-сервісу ITVX.
На відміну від сервісу на вимогу, канали FAST — це служби, які працюють безперервно та не дають глядачам іншого вибору, крім перемикання між різними каналами (FAST — Free Ad-Supported Streaming Television). FAST більше нагадує традиційне телебачення, ніж сучасні стримінгові сервіси.
Канали FAST переважно доступні через потокову платформу або пристрій: Apple TV, Amazon Fire Stick, Roku, Viki або Tubi. Теорія успіху такого формату полягає в тому, що споживачі прагнуть скоротити витрати, а тому більше використовуватимуть безплатні телевізійні платформи. Такі мовники зароблятимуть на розміщенні реклами біля контенту, що транслюється.
Платний стримінг відживає своє
The Verge пише, що зі зростанням FAST революція потокового стримінгу «трохи врізалася в стіну». Сьогодні вони розвиваються повільніше, адже вже охопили більшу частину можливої аудиторії. «Здається, золота ера стримінгових трансляцій із великими витратами закінчилася», — зазначає видання.
Безплатні потокові послуги зазвичай означають дві речі: FAST, тобто постійно ввімкнені потокові канали, які працюють цілодобово 7 днів на тиждень, та AVOD, або відео на вимогу на основі реклами. Воно належить до бібліотеки контенту, який можна переглядати, коли забажається. Netflix, Max тощо — це SVOD, або відео на вимогу за підпискою.
Дедалі більший відсоток передплатників потокового передавання каже, що вони вже витрачають на контент-послуги більше, ніж хотіли б. Торік восени опитування Deloitte показало, що 44 % американців скасували принаймні одну платну послугу за останні шість місяців. Deloitte також виявив, що 59 % користувачів із задоволенням дивилися кілька рекламних оголошень на годину в обмін на дешевшу або навіть безплатну підписку. Зростання від дешевших планів із підтримкою реклами відчувають і платні платформи. Багато стримінгових сервісів почали пропонувати користувачам значно дешевшу підписку, де контент періодично перериватиметься на рекламу.
Переваги для компаній та користувачів
Компанії з FAST-каналами, наприклад, Tubi та Pluto, заробляють гроші щоразу, коли користувач щось дивиться. Тому в них лише одне завдання: змусити його споживати якомога більше контенту. «Робота номер один для мене — це залучення, — каже The Verge директор із контенту Tubi Адам Левінсон. — Оскільки ми підтримуємося рекламою, у нас немає подвійного потоку доходу…». Старший віцепрезидент із контенту Pluto TV Скотт Райх каже те саме про головне завдання платформи.
Оскільки ці платформи мають величезний стимул змусити глядача переглянути щось якомога швидше, вони усувають багато недоліків інтерфейсу, які переважно є в потокових програмах. Також користувачу взагалі не потрібно входити в обліковий запис, прокручувати великі банери, які рекламують нецікаві для нього нові шоу. Треба просто натиснути кнопку «Відтворити».
За словами Левінсона із Tubi, це спосіб залучити глядачів, які не шукають однакових шоу, які зараз на хвилі популярності всюди. Він думає не про те, як охопити всю аудиторію, а радше про те, як переконати кожну окрему людину і далі дивитися потік контенту.
«Багато нашого часу на перегляд витрачають окремі серіали або канали франшизи», — каже Левінсон. Найпопулярніші фільми та серіали, які глядачі часто переглядають по кілька разів через певну ностальгію, — це те, за чим люди зазвичай повертаються. Серед такого контенту багато класичного телебачення та трохи більше нішевих каналів — про їжу, дім, спосіб життя.
Spotify форматує свої списки відтворення зі схожим підходом: ця платформа має той самий набір пісень, що й інші в бізнесі. Водночас вона реміксує та подає їх новими та кращими способами, аби зацікавити користувачів. Так само з Pluto і FAST-каналами. «У нас є команда з 50 різних програмістів, які курують ці канали та керують їхніми телегідами», — каже Райх. — «І глядачі не обов’язково це знають, але вони це відчувають».
Читайте також: Значення кнопки: на що йдуть видавці, аби відмовити читача від скасування підписки
Взаємозамінність
Недавній звіт дослідницької фірми Omdia показав, що дохід каналів FAST зріс майже вдвадцятеро між 2019 і 2022 роками. За прогнозами, він може потроїтися до 2027 року, після чого річний бізнес оцінюватиметься у $12 млрд.
Витрачати великі гроші на створення серіалів, за які потім люди не платитимуть напряму, може бути не найкращою бізнес-стратегією, але це приносить популярність і впізнаваність бренду. Це приведе до таких платформ, як HBO, більше творців із більшою кількістю хороших ідей. А далі, відповідно, залучить ще передплатників. Безплатні потокові сервіси натомість зазвичай не генерують великих хітів.
Певною мірою всі безплатні служби є взаємозамінним товаром залежно від розміру їхньої бібліотеки та наявності в них конкретного контенту, який шукає глядач. Сотні каналів FAST доступні з кількох платформ і мають багато користувачів, але не так багато власних шанувальників.