Як The Ukrainians Audio створює подкасти

Від ідеї до першого епізоду. Як The Ukrainians Audio створює подкасти

Вівторок, 27 Лютого, 2024

Організація

Звоник Богдан

The Ukrainians Audio — напрям подкастів в екосистемі The Ukrainians Media. Від старту роботи восени 2021 року, команда The Ukrainians Audio вже випустила більше ніж 300 епізодів подкастів, отримала кілька нагород «Честь професії» та розширила штат робітників. Про вплив війни на український ринок подкастів, алгоритм їхнього створення та скільки може тривати виробництво одного епізоду подкаста — «Медіамейкеру» розповіла керівниця напряму подкастів The Ukrainians media Вікторія Лавриненко.

Під «парасолькою» The Ukrainians

The Ukrainians — це медіа, яке виробляє велику кількість різних медіапродуктів. Основне їхнє ядро — це текстові інтерв’ю на сайті, а також подкасти. Під «парасолькою» The Ukrainians раз на пів року у друці та в електронній версії виходить журнал літературного репортажу Reporters, у якому команда збирає найкращі репортажі за пів року.

Також є новинний проєкт «НЗЛ» («Новини здорової людини»). Це Instagram-сторінка, сайт та TikTok, де редакція висвітлює новини України та світу. The Ukrainians працює як сторітеллінг-студія, тобто допомагає різним компаніям висвітлювати себе в медіа, створює спецпроєкти на замовлення тощо. Віднедавна команда почала розвивати свій YouTube-напрям. The Ukrainians Audio — ще один із важливих для медіа напрямів, де намагаються зростати й експериментувати.

Вікторія Лавриненко розповідає: «Ідея напряму виникла в нашого CEO Тараса Прокопишина. Ми отримали великий грант, який дав змогу нам створити дві студії в Києві і Львові та набрати команду. Спочатку нас було двоє: я і Дмитро Пальчиков. У певний період ми розглядали онлайн-радіо, нам у цьому допомагав викладач Українського Католицького Університету Роман Заєць. Але тоді стрімко з’являлися стримінгові платформи на кшталт Spotify, Apple Music, Deezer, і стало помітно, що авдиторія, яка слухала радіо в інтернеті, дуже швидко перетекла у стримінги. У цих умовах ми й почали розробляти нашу студію».

Вікторія Лавриненко та Дмитро Пальчиков
Вікторія Лавриненко та Дмитро Пальчиков

Чинники, які впливають на вибір теми подкасту

Перший епізод найновішого подкасту від The Ukrainians Audio «Небо на плечах» вийшов у грудні 2023 року.

«У підборі тем для подкастів ми орієнтуємося на наші цінності як медіа The Ukrainians, — говорить Вікторія Лавриненко. — До того ж мають зійтися кілька чинників: по-перше, ми маємо мати внутрішній ресурс у команді на розроблення нового проєкту. По-друге, нам треба ведучого: хорошу людину, експерта та автора подкасту. По-третє, ми маємо мати гроші на це. Коли хоча б дві складові сходяться, тоді проєкт рухається».

Лавриненко каже, що коли стартували аудіонапрямок, то починали роботу з пошуку цікавих авторів. Тоді й з’явилися подкасти з Ярославом Грицаком (український історик та публіцист, — ред.), Данилом Судиним (кандидат соціологічних наук, викладач УКУ, — ред.), Іриною Ігнатенко (українська науковиця, етнологиня, письменниця, — ред.). Згодом почали приходити люди з бажанням запустити власний подкаст, які мали на це бюджет.

«Минулого року в нас стався “бум” на створення подкастів у партнерстві з іншими організаціями, — розповідає Вікторія Лавриненко. — Іноді це були комерційні історії, наприклад, “Тут-і-тепер” із ПЕН-центром, “Робота на здоров’я” з Work.ua, “Пігулка еволюції” з ЦЕДЕМ, “Життя в серванті” з IREX, а зараз це “Сейфплейс” із Ла Страдою. Іноді це були історії, які ціннісно збігалися з The Ukrainians і ми їх реалізували в межах нашого медіа». 

Частота запитів на комерційні проєкти — приблизно один на два місяці, проте не всі доходять до втілення, пояснює керівниця напряму: «Зараз ми намагаємося вирівняти цей баланс і створювати контент рівномірно: і той, за яким до нас приходять наші партнери, які готові за нього заплатити, і використовувати ці гроші, щоб виробляти власними силами ідеї в межах нашого медіа».

Читати також: Як медіа формують спільноту навколо подкастів — 4 українські кейси

Алгоритм роботи над подкастом

Вікторія Лавриненко розповідає, що все починається з певної ситуації, коли команда розуміє, що в неї буде подкаст. «Або до нас приходять наші партнери із запитом, ми проводимо з ними переговори, нам все підходить і ми починаємо роботу. Або до нас приходить класний автор і ми теж готові долучитися, або ж ми в команді внутрішньо вирішуємо, що хочемо створити якийсь проєкт», — каже Вікторія Лавриненко.

Далі починається робота над брифом — це документ у Google Docs, який містить 10 простих і логічних питань, наприклад, про що цей подкаст, для кого він, скільки епізодів він матиме, які там будуть гості, який формат тощо. Цей питальник команда заповнює сама, або просить заповнити його авторів подкасту. Всі етапи можуть тривати кілька місяців. Коли все погоджено — починається розроблення плану першого епізоду.

«Якщо це наративний подкаст — ми пишемо повністю сценарій епізоду. Якщо це інтерв’ю, або якийсь вільний формат — пишемо план епізоду. Дали ми його записуємо, монтуємо, підбираємо саунддизайн, якісь цікаві звукові рішення. І в нас є готовий пілотний епізод, який ми даємо послухати нашій фокус-групі», — розповідає Вікторія Лавриненко. Зазвичай це люди, які працюють у команді The Ukrainians, але не дотичні до аудіонапрямку. Команда отримує фідбек і якщо все гаразд — запускає подкаст у регулярне виробництво. 

Співвідношення наративних подкастів до розмовних складає приблизно 40% до 60 %.

Лавриненко каже: «Чим більше елементів у вашому подкасті — тим складніше його зробити. Якщо ми створюємо подкаст у партнерстві з кимось, то погоджуємо багато процесів, щоб у подкасті було втілено саме те, що вони очікують. Виробництво одного такого епізоду може затягнутися на два-три тижні». Якщо це подкаст, створений не в партнерстві, то від моменту появи ідеї до запуску першого епізоду може пройти два-три місяці.

Далі подкасти розміщують на всіх найпопулярніших подкаст-платформах в Україні: Apple Podcasts, Spotify for podcasters, Google Podcasts, «NV подкасти». Також їх публікують на YouTube, куди додають анімований відеоряд зі звуковою хвилею, яку накладають на обкладинку подкасту. 

«Як ми публікуємо на подкаст-платформах: є певний сервіс, який розсилає готові аудіофайли на всі платформи. Ми використовуємо платний хостинг Castos, який дає змогу мати кілька подкастів на одному акаунті й менеджерити їх», — розповідає Вікторія Лавриненко. На базі подкастів команда робить окремий контент для соцмереж: аудіограми для Reels, TikTok, Shorts.

Доля Академії подкастів The Ukrainians

Серед проєктів, які не є безпосередньо аудіопродуктом, The Ukrainians Audio також навчали виробляти подкасти. «Академія подкастів» — саме такий проєкт, де тим, хто хотів би створювати подкасти, розповідали як це робити. У першу чергу команда The Ukrainians Audio робила цей проєкт для громадських організацій. 

«Це було безплатно й нашою метою було розповсюджувати знання про діяльність громадських організацій за допомогою подкастів. Іншою цільовою групою були студенти українських ЗВО, переважно магістри журналістики та сфер, які дотичні до подкастів», — розповідає Вікторія Лавриненко.

«Академія подкастів» почала роботу восени 2021 року. Проєкт складався із двох частин: теоретичної, де Вікторія Лавриненко із Дмитром Пальчиковим проводили лекції про те, що таке загалом подкасти (як їх краще створювати, як вони працюють, що необхідно мати для того, щоб запустити подкаст), та практичної, де лектори менторили учасників і допомагали їм зі стартом. Теоретична частина була у форматі онлайн, а практична — у Києві чи Львові.

«На жаль, на цьому етапі почалося повномасштабне вторгнення. Багато наших учасників роз’їхались і ми не могли продовжувати у форматі, який планувався. Йшов час, із кимось ми тримали контакт і допомагали, наприклад, подкасту “Поясни за Еко” й “Дефіляда Київ”. Останній подкаст не лише мав продовження, а й був успішним із фінансового погляду», — пояснює Лавриненко.

2022 року «Академія подкастів» припинила роботу. Зараз команда The Ukrainians Audio думає про різні формати, через які вони могли б передавати знання. Вікторія Лавриненко каже, що зараз команда відкрита для стажувань студентів, але їм не завжди вистачає часу, щоб приділяти достатньо уваги цьому напряму. 

Про команду The Ukrainians Audio

Торік команда The Ukrainians Audio одномоментно розширилася до п’яти людей. Лавриненко додає, що хоча Дмитро Пальчиков і мобілізувався до лав ЗСУ, він досі є членом команди, яка з нетерпінням чекає на його повернення. 

Також у команді з’явилася сценаристка Яна Супоровська, яка допомагає з розробленням сценаріїв епізодів, і Данило Білик, який працює віддалено з Німеччини. Також у штаті команди є звукорежисерка Ася Федоськіна. 

Вікторія Лавриненко, Яна Супровська та Ася Федоськіна
Вікторія Лавриненко, Яна Супровська та Ася Федоськіна

Формат роботи членів команди різний: Данило і Яна працюють на парт-таймі, усі працівники мають ФОП, проте рівень залученості до роботи над проєктами відрізняється. Записи подкастів відбуваються переважно в Києві, хоча команда працює між Львовом, Києвом і Берліном. Працівники з Києва та Львова крім студії запису подкастів, ходять ще в офіс. 

Цільова аудиторія подкастів і вплив війни

Коли команда The Ukrainians Audio стартувала напрям подкастів, то орієнтувалася на цільову авдиторію The Ukrainians Media: це жителі великих міст, люди, які багато читають, готові читати аналітичні матеріали, сприймати інформацію, яка вимагає концентрації та розуміння глобальних процесів.

«За останній рік ми почали більше працювати і з молодшою авдиторією — це люди 18–25 років, які виросли на “швидкому” контенті, яких важко залучити до довгих інтерв’ю. Зараз ми працюємо над подкастом “Сейфплейс”, якраз для людей молодшого віку», — розповідає Вікторія Лавриненко. Це подкаст про підтримку з тими, кого молодь зазвичай дивиться в TikTok чи на YouTube.

Вона радить завжди приймати той факт, що є частина слухачів, яка «відвалиться», тож варто звертати увагу, коли відбувається провал в утриманні уваги слухача.

Водночас через те, що ми живемо у світі кліпового мислення, за словами Лавриненко, загалом утримувати увагу людини стає все важче.

Також із початком повномасштабної війни стало важче конкурувати: з’явилася велика кількість українськомовних подкастів. Вікторія Лавриненко розповідає: «Аудіо дещо легше у плані виробництва, ніж відео. З початком війни під виробництво подкастів стало простіше отримати грант. Порівнюючи з 2019–2020 роками, коли ми стартували, ситуація сильно змінилася: з’явився запит на українськомовні подкасти, з Apple Podcast вдалося витіснити майже весь російський контент [для України]. Стало набагато більше слухачів і підтримки у створенні подкастів».

Фінансування проєкту та досягнення команди

Вікторія Лавриненко говорить, що напрям фінансується коштом грантової допомоги, комерційних партнерських проєктів, гроші від яких реінвестують у розвиток медіа. Також є спільнота читачів The Ukrainians, які щомісячно підтримують проєкт донатами, за що мають ранній доступ до деяких подкастів. Зараз команда намагається зменшити грантову частку фінансування, натомість перекрити її коштами, залученими через партнерські проєкти.

Команда The Ukrainians Audio вже має три нагороди «Честь професії» — за подкаст Ярослава Грицака « Музика з історіями», подкаст «Тут і тепер» і «Культурний трибунал» — та дві премії «Слушно» за подкаст «Як ми кохалися» з Іриною Гнатенко 2022 року й цьогорічну нагороду за подкаст «Культурний трибунал». 

Яна Супровська та Віктор Ющенко під час запису епізоду «Культурного трибуналу»
Яна Супровська та Віктор Ющенко під час запису епізоду «Культурного трибуналу»

«У партнерстві з ПЕН ми робили подкаст “Тут і тепер” — це інтерв’ю з журналістами, які бачили війну. Також и робили наративний тру-крайм подкаст “Не та людина” в партнерстві з Film.ua — я пишаюся цим проєктом», — розповідає Вікторія Лавриненко.

Зараз команда активно працює над новим відеоподкастом та прагне створювати подкасти у співпраці з великими західними медіа.

Читати також: Як користувачі слухають відеоподкасти? 8 головних інсайтів від Spotify

Права людини, суспільство, політика та культура: як Sebto Media допомагає зрозуміти світ через подкасти

The Ukrainians | аудіо | подкаст