Аудіопремія для подкастерів Слушно

Розмови, що варті слухання. Як змінюється премія для подкастерів «Слушно» від MEGOGO та вибір її лавреатів

Четвер, 26 Вересня, 2024

Історії, Організація

Санатарчук Марія

Другого жовтня в Києві оголосять лавреатів премії «Слушно-2024» від MEGOGO AUDIO. Це вже четверта церемонія нагородження від заснування премії, що цьогоріч змінила правила проведення. Зокрема, переможців у номінаціях тепер визначатимуть за спільною оцінкою від слухачів й експертного журі.

«Медіамейкер» поговорив із продюсеркою MEGOGO AUDIO Юлією Білоус, а також членами журі Дмитром Волковинським і Катериною Котвіцькою про те, як змінювалася «Слушно» протягом існування, а також про цьогорічний відбір і загальні тенденції в українському подкастингу.

Познайомити подкастерів із медіасервісом і між собою

MEGOGO AUDIO — окремий напрям діяльності MEGOGO, зосереджений на аудіоконтенті. З моменту запуску 2019 року команда AUDIO, окрім дистрибуції аудіокнижок, створювала власні подкасти, а з 2020 — розвиває виробництво аудіокнижок і працює з UGC-контентом (user-generated content, контент від користувачів сервісу, — ред.).

2020 року в MEGOGO AUDIO, крім створення подкастів власного виробництва, почали працювати з їхньою дистрибуцією. На той момент команді медіасервісу вдалося зібрати навколо нього окремих подкастерів, проте для стабільного наповнення платформи цього було замало. Тоді в MEGOGO AUDIO вирішили зробити регулярний проєкт, який би показав подкастерам, що медіасервіс зацікавлений розміщувати їхні проєкти й популяризувати аудіоконтент загалом.

«Мені здається, що для більшості подкастерів ми не уособлювали команду людей, а сприймалися як великий медіасервіс, що зайшов на ринок. Можливо, вони не розуміли нашої мотивації робити цей продукт, тому щорічна премія була вдалою ідеєю, щоб зібрати їх разом і поспілкуватися з ними наживо», — розповіла Катерина Котвіцька, Head of MEGOGO AUDIO й експертка з розвитку книжкових проєктів, якій належить ідея створення «Слушно».

Перша церемонія нагородження

Оскільки на той момент із подкастами в медіасервісі працювали не так довго, до організації премії вирішили залучити людину, яка б мала більше досвіду. Так куратором «Слушно» 2021 року став керівник відділу подкастів «Української Правди» Федір Попадюк. За словами Юлії Білоус, він був першим фільтром, що дібрав 50 українських подкастів, які виборювали свою аудиторію й увагу серед засилля російських подкастів на платформах, і розбив їх за п’ятьма номінаціями:

Також Попадюк очолив професійне журі, що оцінювало вже сформований ним список, і взяв участь в обговоренні вручення гран-прі від команди MEGOGO AUDIO.

Лавреати першої премії «Слушно» 2021 року

30 вересня 2021 року в Міжнародний день подкастів відбулася перша церемонія нагородження «Слушно». Як згадує Катерина Котвіцька, подія отримала позитивний відгук, зокрема й через те, що в умовах карантинних обмежень був величезний запит на спілкування, як особисте, так і професійне. Також, за її словами, на той момент премія дала змогу авторам подкастів побачити, що відбувається на ринку:

«Крім того, що подкастери не знали нас, мені здається, вони не знали одне одного. Премія стала гарною вітриною, щоби побачити себе в цій екосистемі продуктів, зрозуміти, які тематичні й жанрові ніші вільні».

Катерина Котвіцька

Як обирають учасників

«Слушно-2021» привернуло увагу подкастерів до MEGOGO AUDIO. «На платформу швидко почали додаватися нові проєкти, а ще ми отримали фідбек від тих, хто не потрапив до списку учасників. Тоді зрозуміли: подкастів настільки багато, що треба відкривати Open Call», — згадує Юлія Білоус.

З 2022 року учасники подаються на «Слушно» самостійно через електронну заявку на спеціальному сайті. Аби пройти технічний відбір, подкаст має відповідати вимогам, зазначеним у правилах премії. Цьогоріч у ній могли взяти участь українськомовні подкасти, опубліковані з 16 липня 2023 року до 14 липня 2024 року включно й, окрім інших майданчиків для подкастів, доступні на MEGOGO. Також однією з вимог було те, що подкасти обов’язково мають бути в аудіоформаті.

У 2022 і 2023 роках заявники подавалися на одну із семи номінацій. 2022 року були такі категорії:

2023 року перелік номінацій відрізнявся: замість найкращого журналістського розслідування, подкасту про культуру й лайфстайл-подкасту з’явилися категорії найкращого розважального подкасту, подкасту про культуру й мистецтво, а також про здоров’я і саморозвиток.

Цьогоріч номінацій 12, і кожен подкаст може брати участь одразу у двох із них:

Неформальна зустріч подкастерів із командою MEGOGO AUDIO в липні 2024-го

«У нас з’явилася нова категорія про читання й літературу, бо минулого року було багато подкастів із цієї тематики в межах іншої номінації. Ще ми виділили незалежні подкасти: вони мають значно менше ресурсу для промоції, тому їх варто підсвічувати. Також повернули категорію інтерв’ю й разом із нею форматно-жанровий підхід. Водночас дали можливість подаватися у дві категорії одночасно, щоб учасникам не доводилось обирати», — коментує зміни Юлія Білоус. Один заявник міг подати на премію необмежену кількість подкастів, головне — аби він володів правами інтелектуальної власності на них.

Оскільки всі заявки Юлія Білоус обробляла вручну, у разі проблем з якоюсь умовою учасники отримували повідомлення про це й мали змогу розв’язати їх до завершення Open Call. Загалом команда MEGOGO AUDIO отримала 183 заявки на участь у премії «Слушно-2024». До шорт-листа ввійшло 72 подкасти, серед яких 60 унікальних проєктів.

Хто формує шорт-лист

Відбір заявлених подкастів до шорт-листа здійснює редакційна колегія MEGOGO AUDIO, до якої входять співробітники медіасервісу. 2024 року вона складалася з фахівців із продюсування, розвитку, маркетингу й піару, які займаються аудіоконтентом. Усього над оцінюванням довгих списків працювали чотири людини. Вони мали прослухати кожен подкаст і оцінити його за чотирма критеріями:

  1. Контент і нарація: як ведеться розмова, як розповідають історію, якщо в подкасті є наративний елемент, чи відповідає подкаст заявленій формі та жанру, який його зміст.
  2. Технічне виконання: наскільки в подкасті якісний і збалансований звук, як виконаний монтаж, чи використовуються джингли.
  3. Робота зі слухачем і вплив на свій жанр чи категорію: як працюють номінанти, якщо порівняти з їхніми колегами.
  4. Оригінальність і креативність рішень: наскільки пропрацьована ідея, чи тривіальний вибір гостей, чи залучена авдиторія до певного інтерактиву, чи пропонують автори інноваційні рішення.

Оцінки виставляють за шестибальною шкалою шляхом закритого голосування. З подкастів, які набрали найбільше балів, формують шорт-лист по шість учасників у кожній номінації.

Як визначають переможців

2022 року в кожній номінації обирали по два переможці: одного визначала команда MEGOGO AUDIO, а іншого — слухачі. «Тоді вперше відбулося слухацьке голосування, бо ми хотіли віддати шану тій спільноті, яка попри все підтримує своїх креаторів: хто копійкою, хто відгуком, хто дописами про свої улюблені проєкти в соцмережах», — розповідає Юлія Білоус. Такий відбір зробили й 2023 року. Єдиною зміною стало те, що, крім нагород у номінаціях і гран-прі (яке щорічно на власний розсуд вручає MEGOGO AUDIO), організатори зробили спецвідзнаку «Подкаст у часи війни». Її отримала авторка подкасту «Добровольці» від «Громадського радіо», військова Аліна Сарнацька.

Вручення відзнаки подкасту «Добровольці»

Тепер шлях від номінанта в шорт-листі до звання лавреата відрізняється. Частково про особливості цьогорічної премії члени команди MEGOGO AUDIO розповіли подкастерам на неформальній зустрічі перед її запуском. 2024 року вирішили залишити слухацьке голосування, але тепер бали від слухачів складатимуть лише 50 % від загальної оцінки. Інші 50 % відводяться на результати від експертного журі, до якого ввійшли 20 знавців із різних галузей. За словами Катерини Котвіцької, якщо 2021 року в журі були лише люди, які мали досвід роботи з аудіопродуктами, то тепер судити подкасти запросили ще й експертів із різних сфер діяльності, які зможуть професійно оцінити зміст подкастів у категоріях і надалі стати амбасадорами подкасту у своїх галузях.

Повернення експертного журі — необхідний баланс, щоб оцінювати подкасти не лише голосуванням слухачів, а мати змогу подивитися на проєкти комплексно. Це своєрідна відповідь на тенденцію збільшення кількості подкастів на ринку, що, однак не говорить про зростання їхньої якості.

«В Україні починають заповнювати тематичні ніші, але жанрово ще існує багато прогалин. Також у подкастах не вистачає багатоголосся й питання якості теж зараз актуальне».

Катерина Котвіцька

Подкасти в кожній номінації оцінюють по три члени журі, при цьому один член журі може судити декілька номінацій. Перед розподілом експерти отримують гайдлайни, відповідно до яких мають повідомити MEGOGO AUDIO про можливий конфлікт інтересів. Якщо хтось із членів журі дотичний до створення якогось подкасту у своїй номінації, команда медіасервісу здійснює перерозподіл подкастів між членами журі.

Експертне журі оцінює подкасти за тими ж критеріями, що й редакційна колегія MEGOGO AUDIO. Катерина Котвіцька, яка судить номінації «Найкращий інформаційний подкаст» і «Найкращий подкаст про читання й літературу», стверджує, що процес оцінювання не був для неї складним. Водночас Дмитро Волковинський, продюсер і звукорежисер подкастів «Української Правди», який виставляє бали в номінації «Незалежний подкаст», висловлює іншу думку: «Голосування насправді складне, тому що тобі доводиться порівнювати абсолютно непорівнювані речі й із них вирізняти краще. Хочеш чи ні, але ти не ставиш оцінки конкретно подкасту — ти ставиш оцінки подкасту одному проти подкасту іншого», — коментує спікер.

Подкастери на церемонії нагородження 2023 року

Загальні бали від журі в номінації конвертуються за шестибальною шкалою, так само як і голоси слухачів. Після цього голоси сумують і визначають переможця. Якщо ж подкасти в одній категорії отримують однакову кількість балів, лавреатом стає той, хто дістав більше балів від журі.

Вивести подкасти з тіні відеоформатів

Перші дві церемонії нагородження премією «Слушно» відбувалися в Міжнародний день подкастів, проте цьогоріч, як і минулого року, переможців назвуть пізніше. За словами Юлії Білоус, це буде класична премія з оголошенням номінантів, конвертами з іменами переможців і врученням нагород.

«Щороку ми експериментуємо з різними матеріалами [з яких зроблена нагорода]. Уперше це був пластик — друк на 3D-принтері й каліграфія. 2022 року нам було важливо зробити нагороду з бетону, що стало символом стійкості. Минулого року її видували з гутного скла в традиційній печі. Цьогоріч ми будемо робити нагороду, яка відрізняється від попередніх і матеріалом, і формою, і загалом пристосуванням. Це буде історія про місце, яке має займати подкастинг», — розповідає спікерка.

Прототип нагороди 2023 року від артдиректора MEGOGO Володимира Смирнова
А так виглядали готові нагороди

Грошова винагорода для лавреатів «Слушно» не передбачена, але, як стверджує Катерина Котвіцька, у майбутньому її планують. Зараз же премія має партнерів, які хочуть підтримати окремі номінації, проте поки цей момент ще обговорюють.

За словами Юлії Білоус, минулого року на церемонії нагородження були присутні представники брендів. Після вручення деякі з них вийшли зі списком подкастів, з якими надалі хотіли б попрацювати в рекламних інтеграціях. Це важливо в умовах проблем із монетизацією аудіоформатів. «Виживати непросто, охоплення теж не зростають, доводити комерційним партнерам, що глибина прослуховування дає ближчий доступ до авдиторії дедалі складніше, бо все хочуть міряти цифрами. Це дуже прикра історія з ринкового погляду», — коментує ситуацію Дмитро Волковинський. 

За словами спікера, зараз відбувається боротьба між подкастами в їхньому традиційному розумінні й відеоподкастами, результат якої невідомий. 

«Як правило, відеоподкасти створюють конвергентні студії, які роблять усе підряд. Вони виймають із відео звукову доріжку й ставлять її окремо на платформу. А потім у подкасті ведучий говорить: “Вітаю дорогих глядачів! Зараз ви бачите реквізити на екрані”. Немає відповідальності перед слухачем, тому аудіо сприймається лише як вторинний продукт, — каже Дмитро Волковинський і додає:

«Для мене найважливіше у премії, що вона підсвічує в публічному просторі цю відмінність і нагадує, що традиційні подкасти цікаві і їх варто слухати».

MEGOGO AUDIO | подкасти | Слушно