Звіт Activate Technology & Media Outlook 2024 розповідає про найважливіші тенденції для технологій та медіа цього року. Він базується на різних дослідженнях американських споживачів та аналізі індустрії, а ще виокремлює широкий вплив генеративного ШІ на різні медіасфери. Переповідаємо ключові висновки з дослідження.
Середньостатистичний користувач
Аналіз споживчих технологій і медіаактивності показує, що через багатозадачність середньостатистичний американець має орієнтовно 32-годинний день. З них приблизно 13 годин витрачається на технології та медіа, майже сім годин — на різні активності, інше — на сон та роботу. Аналітики прогнозують, що до 2027 року час, проведений із технологіями та медіа, збільшиться на 12 хвилин за день. Зокрема дослідники вважають, що користувачі більше часу витрачатимуть на ігри та відео.
За даними дослідження, люди переважно працюють у режимі багатозадачності, особливо коли слухають музику чи подкасти. Про це стверджує 71 % та 59 % опитаних відповідно. Паралельно 46 % та 43 % американців також використовують соцмережі й дивляться відео. Ігри та читання найменше поєднують з іншими завданнями — 33 % і 23 % відповідно.
Зростання часу, проведеного з технологіями та медіа, зберігається з початку спалаху COVID-19. Проти 2020 року він зменшився на п’ять хвилин — до 13:05 у середньому за тиждень.
Суперкористувачі
Суперкористувачами є 24 % населення США. Вони витрачають понад 18 годин на користування технологіями, тоді як інші користувачі — приблизно дев’ять годин. Схильність до багатозадачності дозволяє їм проводити більше часу з технологіями та медіа щодня. Наприклад, суперкористувачі в 1,5 раза більше часу витрачають на медіа та відео, на ігри та подкасти — втричі більше часу, а на музику — вдвічі більше.
Перші серед перших
Суперкористувачі першими купують новітні технології: 32 % американців стверджують, що придбають або скористаються новим пристроєм до того, як це зробить хтось із їхніх знайомих. Також 86 % суперкористувачів зазначили, що хочуть скористатися новими функціями якнайшвидше, а 75 % отримують задоволення від того, що першими придбали товар.
Те ж стосується й нового контенту: 40 % суперкористувачів стверджують, що слухають нові пісні чи дивляться фільми до того, як це зробить хтось із їхнього оточення. Водночас тільки 11 % усіх інших користувачів прагнуть першими споживати новий контент.
Більше послуг — більше грошей
Суперкористувачі також витрачають значно більше грошей проти інших американців. На відеоігри припадає 41 % витрачених коштів від суперкористувачів, а на музику — 71 %.
Серед іншого, такі юзери значно активніше використовують різноманітні цифрові медіасервіси. Зокрема, 2023 року, більш ніж половина суперкористувачів використовують 15 чи більше сервісів, тоді як серед інших користувачів таких лише 10 %.
За даними дослідження, суперкористувачі зазвичай молодші, заможніші та частіше працюють на повну ставку. 43 % з них віком від 18 до 34 років, 40 % активних користувачів мають дохід у $100 000 або більше за рік на домогосподарство, ще 47 % мають ступінь молодшого спеціаліста чи вищу освіту, а на повну ставку працюють 62 % суперкористувачів.
Вони активні не лише в цифровому просторі, а й частіше відвідують різні заходи та витрачають на них за рік утричі більше, ніж звичайні американці. Протягом року 70 % суперкористувачів побували на концертах або музичних фестивалях, 66 % відвідали тематичні парки, 64 % — спортивні події, ще 55 % були на комедійні шоу, а 54% — на театральних виставах.
Неочевидна цінність суперкористувачів
Суперкористувачі у США лояльніші до улюблених знаменитостей та інфлюенсерів. 57 % таких юзерів стежать за їхніми акаунтами в соцмережах і в 3,5 раза частіше купують продукти або відвідують місця, створені чи рекомендовані знаменитостями. Також суперкористувачі демонструють більшу прихильність до улюблених серіалів або франшиз: 58 % споживають увесь контент і у 2,8 раза частіше купують офіційну продукцію чи відвідують пов’язані з сюжетом місця.
Активні користувачі теж показують вищий рівень довіри до улюблених брендів: вони більше довіряють якості продукції (78 %), чесності комунікації (76 %) і захисту даних (73 %). Вони також відчувають особистий зв’язок (75 %) і відображення своїх цінностей (69 %) через ці бренди. До того ж такі юзери переважно готові ділитися своїми персональними даними та доплачувати за певну продукцію.
А ще суперкористувачі частіше виступають «адвокатами» брендів: 63 % активно рекомендують продукт або послуги, які їм подобаються, 60 % діляться особистим досвідом з іншими, ще 54 % розповідають про свій досвід у соцмережах, 52 % пишуть позитивні відгуки, 49 % купують продукти цього бренду для тих, кому це може бути корисним, а 46 % репостять інформацію в соцмережах.
Штучний інтелект і його перспективи
У дослідженні вказують, що штучний інтелект масово змінить поведінку та підвищить продуктивність споживачів, які використовують його в медіа, роботі та інших побутових справах. Як приклад, ШІ може допомогти створити план для проєкту, поредагувати текст, розробити дизайн, покращити якість звуку чи відео тощо.
ШІ змінить і сферу пошуку, створення контенту та ввійде в корпоративне використання. Пошукові системи переходитимуть до розмовних інтерфейсів, які працюватимуть на основі технології. Це повністю трансформує пошукову рекламу для брендів. Інструменти для перетворення тексту в зображення, відео та аудіо стануть важливими для розробників, митців, маркетологів. Перетворення тексту в код, адміністрування, автоматизація процесів, та інші інструменти ШІ підвищать ефективність, збільшать прибутки та повністю автоматизують робочі процеси.
ChatGPT став одним із найпопулярніших застосунків. Лише за два місяці мережа набрала 100 млн активних користувачів. TikTok, наприклад, набрав таку ж кількість користувачів за дев’ять місяців, а Instagram — за більш ніж два роки. Загальна кількість щомісячних відвідувань ChatGPT подвоїлася з квітня до серпня 2023 року.
Де використовують ШІ
Найбільше споживачі використовують ШІ для написання й редагування текстів (30 % щомісячних генеративних користувачів), наступну сходинку посідають розваги (29%), далі — створення контенту (25 %).
Найактивніше ШІ використовують в IT-секторі (42 %). Водночас очікується, що найбільший приріст використання ШІ відбудеться в маркетингу та в мистецтві. В інших галузях, таких як інженерія, бухгалтерія та фінанси, а також бізнес, управління персоналом та освіта, ШІ також буде популярним, однак не настільки.
Сьогодні понад 10 млн американців починають свій вебпошук за допомогою ШІ. Автори дослідження прогнозують, що до 2027 року цифра зросте до 90 млн. Понад 60 % творців уже сьогодні використовують генеративний ШІ. Зокрема, його застосовують у мистецтві, музиці, відео, а також для генерування потенційних ідей. Зазвичай контент-мейкери аргументують залучення ШІ тим, що це допомагає творчому процесу та економить час і гроші.
Генеративний штучний інтелект активно стає частиною робочого процесу, особливо серед молодших і високооплачуваних працівників — 16 % використовують його у своїй роботі, ще 21 % планують використовувати протягом наступного року.
Компанії й ШІ
Станом на серпень 2023 року інвестиції в генеративний ШІ показали річне зростання в майже 200 % із великою частиною вкладень, спрямованих на загальні випадки використання та B2B-застосунки. У ці сфери інвестували $12,9 млрд та $3,3 млрд відповідно. Інвестиції в програмне забезпечення також зросли до $3 млрд.
Компанії з різних галузей можуть уникнути великих витрат на розроблення власних ШІ-інструментів, якщо використовуватимуть open sourse рішення від великих компаній. Це дає змогу адаптувати потужні ШІ-моделі, такі як GPT-4 чи LLAMA, для створення спеціалізованих рішень без потреби розроблювати моделі самостійно. Додатково компанії можуть інтегрувати готові ШІ-плагіни чи сервіси у свої продукти та системи.
Однак є певні перешкоди для реалізації повного ринкового потенціалу генеративного ШІ:
- Конкурентні міркування: потрапляння даних до компаній, які володіють платформами ШІ, можуть створити конкурентні загрози.
- Безпека даних і приватність: чутливі приватні дані, такі як особиста інформація, які використовуються під час навчання, іноді можуть просочитися в публічний доступ.
- Брак тренувальних даних: великі мовні моделі можуть у підсумку вичерпати оптимальні дані для тренування.
- Упередженість моделей: набори даних, створені людиною для тренування, зазвичай містять упередження, які важко виявити та виправити.
- Потенційне регулювання: уряди можуть запровадити політику значного нагляду та регуляторного контролю над ШІ.
- Немає авторського права на вихідні дані: наразі незрозуміло, чи можна захистити законом про авторське право контент, створений ШІ, що потенційно ускладнює ухвалення таких актів.
- Проблеми з інтелектуальною власністю: є кілька юридичних викликів для генеративного ШІ, пов’язаних із потенційними порушеннями інтелектуальної власності.
- Неточності та дезінформація: враховуючи стохастичну (випадкову, невизначену, — ред.) природу генеративного ШІ, він схильний до фактичних помилок.
Підпишіться на нашу імейл-розсилку, щоб двічі на тиждень отримувати листи з найважливішим із медіасвіту: новинами, історіями, можливостями та прикладними порадами.
Spatial Computing
Просторові обчислення (spatial computing) роблять реальні речі навколо нас інтерактивними. Це може бути будь-що: від кухонних приладів, які рекомендують рецепти, до окулярів, що показують дорогу.
Ці функції створюють «розумне» середовище, де кожен предмет може надавати корисну інформацію чи допомогу, покращуючи повсякденне життя.
Зазначають, що просторові обчислення використовуватимуть у роботі, розвагах (живі події, спорт, ігри), і навіть транспорті (автомобілі, громадський транспорт, авіалінії). Просторові обчислення не залежатимуть від конкретних пристроїв — це пристрої стануть просторово орієнтованими. Також це вплине на наступне покоління технологій, зробить їх доступнішими для споживачів і покращить обчислювальні ресурси.
Сфера просторових обчислень тепер включатиме не лише спеціалізовані гарнітури, а й інтерфейси, які ми бачимо щодня: від приладових панелей автомобілів до кухонного начиння. Компанії, такі як Microsoft, Apple, Google та Meta, інвестують у цю галузь й очікують на її швидкий розвиток.
Майже кожен смартфон оснащений технологією доповненої реальності. 42 % американців використовують відповідні соціальні інструменти в Snapchat, Instagram або TikTok, 41 % грають у мобільні ігри з доповненою реальністю, 38 % користуються навігаційними застосунками, 34 % використовують візуальні пошукові інструменти, а 25 % використовують для шопінгу застосунки, які дають змогу віртуально переглядати товар.
Відеотренди
2023 року середній щоденний час перегляду стримінгів збільшився до 2:56 годин, що на 15 хвилин більше проти минулого року. До 2027 року прогнозується зростання — до 3:24 годин. Натомість час, витрачений на телебачення, скоротився до 2:22 годин, очікується що він зменшиться ще на 20 хвилин. Також прогнозують, що кількість домогосподарств у США з підключеними телевізорами збільшиться з 96 до 121 млн.
Ринок відеостримінгу у США є досить конкурентним. Amazon Prime Video має найбільшу кількість передплатників — 172 млн, Netflix посідає друге місце — 68 млн. Інші платні сервіси, такі як Hulu та Disney+ мають понад 40 млн підписників. Крім того, ринок пропонує безплатні відеостримінгові сервіси з рекламою, які також залучають мільйони активних користувачів щомісяця.
Більше про це: FAST-канали vs платний стримінг — чому реклама замість підписок стає дедалі привабливішою
Платні стримінгові сервіси й далі підвищують ціни, через що їм важко залучати та утримувати аудиторію. З жовтня 2021 року до жовтня 2023 року вартість підписки на Netflix без реклами зросла на 11 %, на Hulu — на 38 %, а на Disney+ — на 75 %.
Стримінги не матимуть іншого вибору, окрім як утримувати чи збільшувати щорічні витрати на програмування. Очікується, що загальні витрати основних потокових компаній на контент збільшаться з $131 млрд 2023-го до $156 млрд 2027-го. Зростання ринку стримінгових послуг водночас стимулюватиметься здорожчанням прав на спортивні трансляції. Також зростання міжнародного ринку вимагатиме більшого інвестування у програми місцевими мовами, аби залучити міжнародних абонентів.
Користувачі стримінгових сервісів часто діляться паролем до свого акаунта з іншими людьми. Переважно юзери, які «позичають» акаунт, готові платити за підписку, якщо втратять доступ до контенту. У Netflix заявили, що після впровадження політики спільного використання паролів залучили значно більше нових користувачів. Нові обмеження почали діяти у травні 2023 року. В липні кількість передплат зросла на 129 % — 3,5 млн.
Загалом на стримінги припадає більша частка витраченого на відео часу. Водночас традиційне телебачення, попри спад, і далі генерує велику частину доходів від відео загалом. 2020 року воно приносило $91 млрд проти стримінгових $18 млрд від підписок і $11 млрд від реклами.
Однак із 2020 до 2024 року дослідники передбачають зростання доходів від підписок на стримінгах ще на 16 %, а від реклами — на 31 %, тоді як доходи від реклами на традиційному ТБ покажуть лише 1 % зростання. Ринки, які мають високий глобальний показник перетину у смаках, такі як Німеччина і Бразилія, є пріоритетними для стримінгових послуг. Тоді як азійські ринки, такі як Японія й Південна Корея, потребують специфічнішого локального контенту. Визначення стратегій на кожному ринку базується на потенційних доходах і схожості уподобань його глядачів із глобальними смаками.
TikTok та YouTube серед лідерів
Прогнозують, що користувачі витрачатимуть більше часу на перегляд відео в соцмережах. Наразі цей показник становить у середньому трохи більше ніж година, що на чотири хвилини більше, ніж торік. Очікують, що 2027 року на перегляд соціальних відео витрачатимуть ще на сім хвилин більше.
На сьогодні YouTube має найбільшу базу користувачів — приблизно 234 млн. На другому місті Instagram зі 132 млн, далі — Facebook, який має 14 млн. TikTok і Snapchat мають наймолодшу аудиторію користувачів віком від 18 до 34 років, які становлять 61 % і 68 % відповідно.
Цьогоріч TikTok випереджає всі інші сервіси за щоденним часом, витраченим на перегляд відео (28 %). YouTube має дещо нижчі показники (25 %). 2022 року вони були на рівних (26 %).
Зазначають, що TikTok тільки починає монетизувати увагу своїх користувачів. Дослідники очікують, що соцмережа матиме найбільше зростання доходів до 2025 року. На їхню думку, вони збільшаться на 65 %.
Читайте також: Експерименти та вибудова довіри. Що буде в трендах TikTok 2024 року
Аудіотренди
До 2027 року прогнозують зростання доходів від цифрової музики, які можуть сягнути $93 млрд. Це становитиме 48 % загальних доходів музичної індустрії, радіо ж передбачають 46 %. Цьогоріч дохід від цифрової музики становить $33 млрд, а радіо — майже $42 млрд.
Вік аудіоформатів
Для людей віком від 18 до 24 років YouTube (71 %) та інші соцмережі, такі як TikTok і Instagram (68 %), стали головними платформами для пошуку музики. Для слухачів за 35 років радіо залишається важливим джерелом — 41 %. Стримінгові сервіси, такі як Spotify та Apple Music, теж популярніші серед молоді (50 %).
TikTok є провідним застосунком для пошуку музики серед американської молоді віком 18–34 років (73 %). Instagram посідає другу сходинку з 67 %, далі Facebook із 49 %. Середній щоденний час, який витрачають на прослуховування аудіо, залишився майже незмінним (2:47 години). У майбутньому теж не передбачають змін, а навіть зниження на одну хвилину. Цифрове аудіо слухають дещо більше, ніж радіо — 1:31 і 1:16 годин відповідно.
ШІ та зростання аудіо
Штучний інтелект трансформує процес дослідження і споживання музики завдяки складнішим алгоритмам, які все точніше підлаштовують музичні рекомендації під індивідуальні смаки користувачів. Наприклад, Apple Music додав алгоритмічну Discovery Station, яка рекомендує нові пісні, базуючись на унікальних вподобаннях. Deezer оновив свій ШІ-інструмент Flow, що допомагає користувачам шукати пісні під обраний жанр і настрій. Spotify запустив функцію AI DJ, яка пропонує персоналізовані мікси з вокальним супроводом у стилі радіоведучого.
Середня кількість музичних сервісів, якими користуються слухачі, також зменшується. Користувачі віддають перевагу найбільшим музичним сервісам, таким як YouTube Music, Apple Music, Amazon Music, Spotify та Pandora.
Прослуховування музики зростає: з 2019 до 2022 року кількість аудіостримів збільшилася з 746 млрд до 1,1 трлн. Прослуховування подкастів так само росте. З 2021 року кількість місячних слухачів збільшилася зі 123 млн до 134 млн. Прогнозують, що до 2027 року кількість слухачів подкастів зросте до 153 млн. Однак 2022 року було істотне зменшення такого контенту: вийшло на 60 % менше нових подкастів і на 10 % менше нових епізодів проти 2021 року.
А як у нас? Розповідаємо, яка роль радіо та подкастів у медіаменю українців
Відеоподкасти
Відеоподкасти стали новим способом споживання медіа, який пропонує вигідні можливості для монетизації. Йдеться про інтерв’ю, монологи ведучих і відео з додаванням зображень. Монетизація включає спонсорство, продаж преміумконтенту та рекламу на платформах, наприклад на YouTube.
Слухачі переважно дивляться відеоподкасти на платформах, де вони вже споживають інші медіа. 58 % слухачів подкастів дивляться відеоподкасти принаймні раз на місяць.
Основні причини перегляду:
- можливість дивитися їх на тій самій платформі, що й інший контент (36 %);
- здатність бачити міміку та реакції осіб (34 %);
- наявність візуальних засобів (31 %);
- можливість бачити знаменитостей (24 %);
- доступ до преміального відеоконтенту (21 %);
- можливість бачити субтитри (15 %).
40 % слухачів використовують однаковий сервіс для прослуховування як музики, так і подкастів. Незмінним лідером серед платформ залишається YouTube (49 %).
Читати також: Новинні подкасти: хто їх слухає та які формати працюють
Доходи від технологій і медіа
Загалом прогнозується значне зростання доходів у глобальній індустрії інтернету та медіа. За даними аналітиків, вони можуть збільшитися майже на $400 млрд у період із 2023 до 2027 року (з $2,3 до $2,7 трлн). Половина зростання припадає на рекламу. Потенційно за чотири роки рекламні доходи збільшаться на $210 млрд, вартість доступу до інтернету — на $98 млрд, а платний контент — на $66 млрд.
До 2027 року передплати становитимуть основну частину доходів від інтернету й медіа. Цьогоріч вони складають 83 % від загального доходу в $1,5 трлн, тоді як одноразові транзакції — 17 %. До 2027 року очікується зростання доходу від передплат — він може збільшитися до $1,6 трлн.
Читати про це більше: Підписка на новини — тягар чи можливість не шукати лазівки? Дослідження Mediafutures вивчило думки молоді
Значення кнопки: на що йдуть видавці, аби відмовити читача від скасування підписки